Home  Forum  Zoeken  Profiel  Log in om privé-berichten te bekijken  Beveiliging  Downloads  Inloggen  Registreer 
videokaart Geforce 6600GT probleempje

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Index -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp :: Opgelost 
Auteur Bericht
Smoorkie
Beginner
Beginner

Leeftijd: 21

BerichtGeplaatst: Wo 28 Jul 2010, 14:31    Onderwerp: videokaart Geforce 6600GT probleempje Reageer met quote

onlangs is mijn Geforce 4 mx 460 overleden, dus heb tweedehands een 6600GT (AGP versie) aangeschafd voor mijn pc.
als ik de kaart erin steek, en de pc aanzet, springt mijn scherm wel aan, maar zie niks. start niet door, pc geeft geen beepjes, toetsenbord verlichting blijft uit.
is de videokaart dan defect? of ligt het ergens anders aan?

heb een AMD Sempron 2200+ 1,50GHz. 768mb werkgeheugen.
Moederbord: Gigabyte GA-7VM333M-RZ
Chipset KM266pro

heb het ookal in een ander systeempje getest, zelfde effect.
Naar boven
John van Rhijn
Senior lid
Senior lid

Leeftijd: 53

BerichtGeplaatst: Wo 28 Jul 2010, 18:14    Onderwerp: Re: videokaart Geforce 6600GT probleempje Reageer met quote

Smoorkie schreef:
Heb het ook al in een ander systeempje getest, zelfde effect.

Dit zou dan betekenen dat deze tweedehands videokaart ook overleden is (of al was en een kat in de zak dus).

Je hebt nog 1 optie.
Zoek van de moederborden van beide systemen de handleiding op.
Zie te vinden hoe 'zwaar' de AGP-connector is (1x, 2x, 4x of 8x).
Zoek ook op hoe zwaar de videokaart is.
Het kan zijn dat het AGP-slot en/of de videokaart zogeheten backward compatible is.

Indien echter zowel de connector als de videokaart niet backward compatible is en de connector is AGP 2x en je videokaart is AGP 4x (wat de connector niet kan behappen), dan zou het kunnen zijn dat je geen beeld hebt.

Daartegenover is echter wel aan te nemen dat je altijd heel 'basic' beeld moet kunnen hebben; dus 640x480 pixels of zo en 256 kleuren.
Dat leidt dus eigenlijk ook tot de conclusie dat die tweedehands videokaart ook defect is geraakt (of al was).
Beginner
Beginner

BerichtGeplaatst: Wo 28 Jul 2010, 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

De 6600GT is een AGP 8x kaart trouwens.
in home everest lees ik dit af:

AGP versie 3.05
AGP doorvoergrootte 128mb
Ondersteunende AGP snelheid 1x, 2x, 4x, 8x
Actuele AGP snelheid 4x

De actuele AGP snelheid is minder dan er wordt ondersteunt. Dit veroorzaakt misschien prestatie problemen.

snap trouwens niet waarom de actuele AGP snelheid 4x is? (maak nu gebruik van de onboard VGA) (mijn oude geforce gebruikte AGP 4x) heb wel de drivers van de MX 460 verwijderd voordat ik de nieuwe kaart erin zette.

heb ook al een BIOS update uitgevoerd, geen effect.
Naar boven
John van Rhijn
Senior lid
Senior lid

BerichtGeplaatst: Wo 28 Jul 2010, 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Smoorkie schreef:
De actuele AGP snelheid is minder dan er wordt ondersteunt.

Uit de actuele AGP-snelheid zijnde 4x, kun je m.i. deduceren dat de videokaart backward compatible is naar het moederbord toe. De videokaart 'klokt' a.h.w. omlaag.

Ga eens op zoek naar niet de nieuwste drivers voor de videokaart, maar 1 of 2 versies ouder.
dat wil soms wel eens de oplossing brengen.
Beginner
Beginner

BerichtGeplaatst: Wo 28 Jul 2010, 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

heb de chipset drivers van mijn mobo opnieuw geinstaleerd, Home Everest geeft nu aan dat de AGP status en Side Band Addressing Gedactiveerd is.

Kaart eropnieuw ingezet, zelfde probleem.
diegene van wie de kaart was zij dat hij hem getest had, en goed werkte. (kan natuurlijk ook misschien kapot zijn gegaan met vervoer van het pakketje)

nieuwste drivers voor de 6600GT gedownload, installen lukt niet omdat er wordt gezegd tijdens de instalatie dat mijn huidige hardware niet voldoet (komt natuurlijk omdat de kaart er niet inzit, en ik nu op onboard VGA werk)
Naar boven
John van Rhijn
Senior lid
Senior lid

BerichtGeplaatst: Wo 28 Jul 2010, 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar zoals al al eerder zei (dat is tenminste mijn eigen ervaring): zelfs zonder geinstalleerde drivers moet je toch minimaal VGA en 256 kleuren beeld hebben.
Kijk eens in de documentatie van de videokaart of je daarover wat kan vinden.
Heb ik het bij het juiste eind, dan is je kaart dus echt wel kapot.
Beginner
Beginner

BerichtGeplaatst: Wo 28 Jul 2010, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

ik ga de kaart terug sturen, bedankt voor alle moeite, helaas mocht het niet baten.
Naar boven
John van Rhijn
Senior lid
Senior lid

BerichtGeplaatst: Wo 28 Jul 2010, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer.
Ik weet niet waar je de videokaart vandaan hebt, maar tweedehands spul zou ik bij hoge uitzondering op Marktplaats of Speurders e.d. kopen.

Computer hardware kun je het best tweedehands halen bij bijvoorbeeld Tweakers.net in Pricewatch - Vraag&Aanbod. Aanbieders kunnen daar beoordeeld worden en hebben dus een naam te verliezen.
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Index -> Hardware Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: