Home  Forum  Zoeken  Profiel  Log in om privé-berichten te bekijken  Beveiliging  Downloads  Inloggen  Registreer 
Acer aspire 1363WLMi probleem

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Index -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp :: Opgelost 
Auteur Bericht
JTvD
Net Gestart
Net Gestart

Leeftijd: 54

BerichtGeplaatst: Ma 10 Nov 2008, 18:00    Onderwerp: Acer aspire 1363WLMi probleem Reageer met quote

Hallo

Ik heb een Acer aspire 1363WLMi laptop.. voor mij liggen van een collega...
Nu is zijn harddisk vastgelopen en heeft hij er een "nieuwe" ingezet..

Maar de laptop herkent de harddisk niet..
In de bios kan ik dit niet veranderen deze is van te voren vastgezet op de vorige HD..
De gegevens van de oude harddisk staan vast vooraf ingesteld in de laptop...
Normaal ziou je dit in de bios op automatisch zetten of de in gegevens van de nieuwe HD wijzigen maar dat kan hier niet..
Hoe krijg ik deze HD aan de praat of hoe verander ik de bios zodat hij m ziet..

Vriendelijke groet,
Tinus
Naar boven
John van Rhijn
Senior lid
Senior lid

Leeftijd: 57

BerichtGeplaatst: Ma 10 Nov 2008, 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe bedoel je 'vastgelopen'?
Ik hoop wel dat je vriend die harde schijf nog heeft en 'm voorlopig ongemoeid heeft gelaten, want op die harde schijf staat een recovery/installatie-partitie (z'n licentie).

Doe de nieuwe harde schijf weer eens aansluiten in de laptop.
Schrijf de Product Key over op de Microsoft-sticker op de onderkant van de 1363-WLMi.

Download op een andere pc en het iso-bestand van GParted en brandt dat met Nero of ImgBurn als image/beeldbestand naar cd. Plaats de cd na het branden in de cd/dvd-drive van de 1363-WMLi. Start de laptop op, ga - bij Acer - met F2 de BIOS in (of met F12 het bootmenu) en zet gelijk in het bootmenu de cd/dvd-drive boven de harde schijf. Verlaat de BIOS of het bootmenu met 'Save'. GParted zal nu opstarten. Kies voor Default. Je krijgt een enkele keer een vraag over een beeldscherm-instelling of zo, maar meestentijds kun je gewoon return doen. GParted heeft een Bureaublad en hier aangekomen wordt de partitie-manager opgestart, die gelijk naar harde schijven gaat zoeken (via de BIOS, denk ik). Het zou mij verbazen als GParted de nieuwe harde schijf niet ziet. Het partitie-manager interface kun je maximaal klikken en rechtsbovenin vindt je dan een uitklap-menu waarin de gevonden harde schijven staan. Klik je 1 daarvan aan (hda is je primaire, hdb je secundaire), dan zie je de partitie-informatie in de interface eronder. Rechtsklik op een partitie (of lege ruimte) en je kunt een partitie verwijderen, verkleinen/vergroten, etc.. Maak dus zo minimaal 2 NTFS-partities; de 1e voor je Windows (een XP+programma's vraagt 20 tot 30 Gb) en 2e voor je data (de rest van de nieuwe schijf dus). Onderin de interface zie je dan een bewerkingen-rij ontstaan die je onder de knop Bewerken in gang kan zetten (of verwijderen, om bijvoorbeeld toch wat anders te creeeren). Als je die NTFS-partitie gemaakt hebt, moet je hem nog wel met rechtsklik onder Vlaggen beheren op Boot zetten. Vervolgens sluit je de interface af en kom je terug op Bureaublad. Dubbel-klik Exit en kies in de pop-up Exit and restart. GParted sluit af, je cd/dvd-lade gaat open. Verwijder de cd en plaats in je dvd-speler/brander je eigen of een geleende XP-installatie-cd. Geef Enter en je pc start opnieuw op. XP zou nu op C:\ geinstalleerd moeten kunnen worden. Krijg je op een gegeven moment nu een zwart scherm, met de mededeling 'schijffout' of een knipperende prompt, dan ontbreekt het je waarschijnlijk aan de juiste harde schijf controller drivers (op een eventueel BSOD zie je dan als eerste karakterset 0X0000007B, meen ik). In dat geval zou je op een andere pc/laptop, onder XP of Vista, met behulp van nLite je huidige installatie-dvd moeten streamen met de juiste (liefst alleen SATA) harde schijf controller-drivers van de chipset-drivers van je moederbord. Tegelijkertijd kun je dan ook gelijk achtereenvolgens je SP1 en SP2 en SP3 meestreamen (scheelt weer een installatie). Daarna zou je harde schijf wel benaderbaar moeten zijn.

Download-link GParted-iso:
http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-live-0.3.9-4.iso?modtime=1222872844&big_mirror=0
Screenshots:
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php
Naar boven
JTvD
Net Gestart
Net Gestart

BerichtGeplaatst: Ma 10 Nov 2008, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo John
U schreef:
"GParted heeft een Bureaublad en hier aangekomen wordt de partitie-manager opgestart, die gelijk naar harde schijven gaat zoeken (via de BIOS, denk ik). Het zou mij verbazen als GParted de nieuwe harde schijf niet ziet"

Ik zie wel een harddisk maar ik kan geen partitie aanmaken..
Als ik op"create patitie" druk krijg ik een waarschuwing dat de data gewist word..
Druk ik op Createkomt er onder in het scherm heel even een grijze balk en vervolgens niets..
Mogelijk doe ik iets verkeerd of begrijp ik u uitleg niet geheel..

Of --Als dit programma de gegevens uit de bios haalt zijn het waarschijnlijk de gegevens van de oude HD...

Vriendelijke groet,
Tinus
Naar boven
John van Rhijn
Senior lid
Senior lid

BerichtGeplaatst: Ma 10 Nov 2008, 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Als je vriend op die oude harde schijf als anti-virus AVG had, bekijk dan beslist eerst dit topic:
http://www.vragenforum.nl/viewtopic.php?t=19449 (bekijk ook alle links hierin).
Met een XP-installatie-cd, is het probleem van de oude harde schijf waarschijnlijk ook op te lossen dan:
Quote:
Verwijder de accu en plaats de oude harde schijf in de laptop. Plaats de accu terug en doe de XP-installatie-cd in de cd/dvd-drive. Start de laptop op, druk op [Del] of [F1] of [F2] (of wat dan ook aangegeven staat) om de BIOS in te gaan als je onderin beeld Setup (of zo) ziet verschijnen. Zoek in de BIOS de bootvolgorde c.q. het bootmenu en stel dat zo in dat de cd/dvd-drive hoger staat dan de harde schijf (hdd). Ga met F10 (meestal) door Yes op 'Save and Exit' de BIOS uit. Hierna start je systeem op van de cd. Accordeer met [Return] het opstarten vanaf cd, zo gauw je bovenin beeld (tot !) 6 puntjes ziet 'lopen'. Setup van XP gaat nu geladen worden. Kies voor installeren van XP (kies niet voor repareren met de herstelconsole). Ga accoord met de licentie-overeenkomst. Windows gaat nu zoeken naar bestaande Windows-installaties. Die worden in het volgende scherm weergegeven. Waarschijnlijk staat je C:\-partitie al gemerkt. Als je een PQSERVICE-partitie ziet: laat deze met rust; dit is je Windows-licentie die je niet kwijt mag raken (voorlopig). Zie je je Windows-partitie niet gemerkt, selecteer dan de juiste partitie. Toets nu R om te beginnen met het repareren van je Windows-installatie. Alles loopt nu vanzelf. Als de pc opnieuw opstart, hoef je (je mag het niet eens) het opstarten vanaf cd niet opnieuw te accorderen: hij 'fietst' vanzelf door. Dus na toetsen van R. wacht je gewoon tot je Windows weer op bureaublad is.
Als het goed is, wordt zo vanzelf alles opgelost.
Ben je weer op Bureaublad, doe dan de crisis-update (versie 270.9.0/1778) van AVG downloaden en installeren. Of deinstalleer AVG en installeer Avast (net zo goed en vraagt minder werkgeheugen).

Als dit niet tot een oplossing leidt, ga dan opnieuw verder met GParted.

1. Zorg wel dat de nieuwe harde schijf er in zit, want aan de originele moet nog niets veranderd even. Op de nieuwe harde schijf staan ook geen data, dus die kunnen rustig 'gewist' worden.

2. (Sluit de eerste sessie van GParted even af - op Bureaublad dubbel-klik op Exit.) Bekijk op een andere pc op internet beslist eerst de screenshots van GParted; dit geeft je al een boel informatie.
3. Start opnieuw op en let goed op tijdens dat opstarten: ergens kun je de taal kiezen. Bij mijn GParted-cd moet ik dan 06[Return] ingeven en dan is de taal Nederlands. Dat maakt het werken al een stuk makkelijker.
4. Als je de lege ruimte aanklikt en daarna met rechts klikt, komt er een pop-up. Met Verplaatsen/herschalen kun je dan je partities maken. Kies voor de eerste partitie 'links' de waarde 0. Vul in het middelste vak in 20.480 (Mb) voor een 20 Gb grote XP-partitie (30.720 voor 30 Gb). Als je dan vervolgens in het onderste vak klikt, zie je daar de resterende vrije ruimte aangegeven. Kies rechts voor Primaire partitie. Kies daaronder voor NTFS als het bestandssysteem. Klik daarna op OK/Toevoegen (als je gevraagd wordt een schijflabel aan te maken, kies dan voor de GParted-default: msdos.) Zo kun je daarna de resterende vrije ruimte gebruiken voor de 2e NTFS primaire data-partitie, met links weer 0, daarna middenin de resterende Mb's en rechts wordt ook nul dan.
5. Klik nu bovenaan Bewerken/Edit aan en laat de gegroeide bewerkingsrij uitvoeren (bewerkingen beslist NIET onderbreken).
6. Als dit helemaal klaar is moet je nog rechts-klik doen op de 1e partitie en dan bij Vlaggen beheren 'boot' aanvinken
7. Sluit GParted-interface af en verlaat het Bureaublad met dubbel-klik op Exit etc..
Naar boven
JTvD
Net Gestart
Net Gestart

BerichtGeplaatst: Wo 12 Nov 2008, 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nee het is niet AGV die in de weg zit.. de virusscanner was NOD32
FF uitleggen:
ik start delaptop op met GParted in de DVdrom.
Ik werk het programma af zoals u beschreven hebt..
En start de laptop opnieuw..

En weer kent de laptop de harddisk niet...
Als de laptop opnieuw opstart "kijkt"deze naar de bios gegevens ....en hier staan de gegevens (sectoren, groote, enz enz incl. serienummer en tpe) van de oude harddisk nog in.
En deze laad hij in het geheugen en kent dus de nieuw weer niet..

Dus ik heb bovenstaande nu 3 keer geprobeerd maar tot nu toe bij het opstarten gaat het weer mis..

De gegevens van de nieuwe harddisk moet in de bios geladen worden.. lijkt mij zolang dit niet lukt zal de nieuw harddisk niet herkent worden.. met wat voor programma dan ook..
Ik heb er nu 3 geprobeerd en alle 3 zien er veel belovend uit .. to het opnieuw opstarten van de laptop.. hier gaar het altijd mis.

En in de bios zijn dit "voorgedrukte" gegevens en dus niet zo maar te overschrijven.. mijn vraag was / is dan ook hoe krijg ik de gegevens van de nieuwe op deze plaats in de bios..
Naar boven
John van Rhijn
Senior lid
Senior lid

BerichtGeplaatst: Do 13 Nov 2008, 0:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dit heel raar. Ik weet, alhoewel ik het zelf nooit bij de hand heb gehad, dat er laptops zijn c.q. ooit waren, waarvan de bios op de harde schijf stond.

Even terug: hoe was die originele harde schijf precies 'vastgelopen'? Waar was die vriend van je het laatst mee bezig? Heeft die vriend van je ook nog backup-dvd's of -cd's van de originele eerste fabrieksinstellingen-installatie?

We richten ons nu even op de originele harde schijf en moeten daarbij echt voorzichtig te werk gaan, om (verder?) data-verlies bij voorbaat uit te sluiten

Als je de originele harde schijf in de laptop plaatst, zie je daar dan met GParted partities op? Zo ja welke partities, welk bestandssyteem, hoeveel Mb of Gb zijn ze groot, voor hoeveel Mb of Gb zijn ze bezet? Je kunt hier achter komen door in de GParted-interface op een partitie rechts-klik te doen en daarna Informatie te klikken. Zou je toch per ongeluk een actie onderin in de bewerkingsrij plaatsen, rechts-klik daar dan op en je kunt die zorgeloos verwijderen uit de bewerkingsrij.
Geef als eerste hier op het forum de gegevens door van de originele harde schijf, doe verder nog niets.
Als tweede is het daarna het belangrijkst, dat van de originele harde schijf (als de data er op in die opzet nog te bereiken zijn), via bijvoorbeeld een 2,5inch-naar-USB-kabel (zie link), met behulp van SelfImage of DriveImageXML (vanaf de UBCD4Win-livecd) een totaal image gemaakt wordt naar een externe of interne harde schijf die groot genoeg is.
http://www.marktplaza.nl/Externe-USB-naar-IDE-2-5-en-3-5-kabel-voeding-NEW-6692318.php
Ten derde: als je vooraan op de originele harde schijf een PQSERVICE-partitie ziet, dan moet je in 3e instantie mettertijd zien, dat je die 1:1 (geen compressie) imaged naar een even grote primaire partitie op een externe of andere harde schijf. Deze PQSERVICE-partitie mag zeker niet verloren gaan. Als je vriend inderdaad die bewuste backup-dvd's of -cd's nog heeft, dan is deze partitie zijn redding.

Ik heb, ook bij Acer zelf, vergeefs gezocht naar een handleiding van de 1363-WLMi. Zie aan een handleiding te komen en kijk in het hoofdstuk van de BIOS-instellingen. Misschien staat daar toch ergens iets over een positie die je 'disable' moet zetten om een nieuwe harde schijf te kunnen 'laden'. Misschien is het zelfs gewoon dat je 'D2D-recovery' op 'disable' moet zetten. Maar doe dus nog niets in de BIOS: we willen geen schepen achter ons verbranden.
Vraag eventueel op benelux@acer-euro.com om een link naar de handleiding.
Zet die link dan ook even voor mij hier op het forum (en voor anderen die hem ook zoeken).
Naar boven
Mighty
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 37

BerichtGeplaatst: Do 13 Nov 2008, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

https://www.synapsenow.com/synapse/data/7117/documents/SG_AS1360_1520_book.pdf

misschien heb je hier iets aan?
Senior lid
Senior lid

BerichtGeplaatst: Do 13 Nov 2008, 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, wel behulpzaam, maar ik zie er nog niet wat ik zoek. Wel is mij nu zeker dat ook deze 1363-WLMi een D2D-recovery/installatie-partitie heeft. Dus ik hoop dat die vriend inderdaad nog (zijn) backup-dvd's of -cd's heeft, want anders is het, voor wat betreft een simpele oplossing, einde oefening.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Index -> Hardware Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: